Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu - Stefan Zweig



Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu

Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu - Stefan Zweig
Almanca Aslından Çeviren: Ahmet Cemal
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
62 sayfa

İntihar ederek yaşamına son veren yazarların eserleri hep ilgimi çekmiştir. Bu durum benim de intihara meyilli olduğum anlamına gelmiyor elbet :) Stefan Zweig'da o yazarlardan biri. Sevgili Poşetciğimin hediyesi olan Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu okuduğum ilk Zweig eseri oldu. Son da olmayacağa benziyor. Zira, kalemi kuvvetli bir yazarın tek bir kitabı ile yetinmek istemiyor insan haliyle.

Bir kitabı okumadan önce yazarının hayatına bir göz atmanızı tavsiye ederim. Ancak o takdirde yazarın içinde bulunduğu sosyo-politik şartların hikayenin karakterinde vücut bulduğu ayrıntısı yakalanabiliyor. Açıkçası, yazar hakkında böyle bir ön okuma yapmasam, yaşamının akıbetini bilmesem karakter çözümlemesini zihnimde bu kadar iyi yapabilir miydim emin değilim. Çevirmenin sonsözü de Zweig'ın yazım tarzını keşfetme hususunda ciddi bir katkı sağlıyor.

Bu kısa açıklamalardan sonra gelelim kitabın konusuna... Ünlü bir roman yazarı olan R.'ye 41. doğum gününde "Sana, beni asla tanımamış olan sana" hitabıyla isimsiz bir mektup gelir. Mektupta kadın ilk olarak çocuğunun ölümünden bahsetmektedir. Bu büyük yıkım sonrasında ilk ve son kez Bay R.'ye karşı olan hislerinden söz edeceğini söyler ve öyle de yapar. Mektubun devamında kadın, Bay R.'ye olan saplantılı aşkını anlatmaktadır. Evet, kanaatimce tam bir saplantı... Babasını kaybetmiş, 13 yaşında ve yoksulluk içinde yaşayan bir kız çocuğunun apartmanlarına taşınan genç roman yazarına olan gün geçtikçe artan hayranlığı... Zaman içinde çocuksu bir masumiyetten, şiddetli bir tensel yakınlaşma arzusuna evrilen ait olma duygusu... Ve en nihayetinde bir erkeğe ait olmayı 'kutsanma' olarak addeden sapkın bir zihniyet. Bu büyük saplantı uğruna ona göre armağan edilmiş, bana göre heba edilmiş bir hayat. Velhasılı, o günün Avrupa toplumundaki karamsarlığın ve ahlaki çöküşün yansımalarını taşıyan, psikolojik çözümlemelerin ustaca yapıldığı güzel bir kitap. Sıradaki Zweig kitabım Satranç olacak.

Heybeme Kalan Kelimeler

*Sadece yalnızlık çeken çocuklar tutkularını bütünüyle, dağılmaksızın koruyabilirler, ötekiler, duygularını başkalarıyla beraberlik atmosferinde gevezeliklerle harcarlar, yakınlıklarla köreltirler.

Alıcılarıma Takılanlar

*Marie Antoinette

6 Eylül 2016
16:28
Ankara

12 yorum:

  1. Yazarın en merak ettiğim kitaplarından biri :) Ama ben okumaya fırsat bulamadım. En kısa zaman da okumalıyım :)

    YanıtlaSil
  2. ben de stefan zweig in bir kadının yaşamından yirmidört saat kitabını okumak istiyodum emin olmadığım için bırakmıştım.Ama şimdi daha da merak ettim.Bu kitabı da alıp mutlaka okurum.

    Önsözlere bayılırım ben.Mutlaka okurum.Öyle geçiştirir gibi değil sindire sindire okurum hemde.Yazar ve kitapla ilgili harika fikirler olur...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu an elimdeki kitap bir kadının yaşamından yirmidört saat:)

      Sil
  3. Az önce Zweig'in kitabı ile ilgili yazıyı okudum ve şimdi de buradayım :D Çok mu iyi bu adam be! Bu kitap pek ilgimi çekmese de Satranç kitabıyla ilgili yazınızı bekliyor olacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğum kadarıyla iyi. Psikoloji bilime olan ilgimden ötürü özellikle Freud'dan etkilenmiş olması dikkatimi çekiyor.

      Sil
  4. Güzel bir anlatım olmuş emeğine sağlık Kitap güzel görünüyor aklımda bulunsun :)

    YanıtlaSil
  5. Bende okumuştum bu kitabı, hatta Stefan Zweig'in ilk okuduğum kitabıydı bu kitabı okuduktan sonra yazarın diğer kitabı olan satranç kitabını da okudum, Stefan Zweig gerçekten harika bir yazar. Sırada Satranç okuyacağınızı yazmışsınız zaten, eminim ki onu da çok beğeneceksiniz.
    Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk sırayı Satranç'a veremedim lakin okuma listemde bekliyor kendisi.
      Çok teşekkür ederim.

      Sil
  6. stefan zweig benim de okuduğum ilk kitabından itibaren beğendiğim ve diğer kitaplarını merak ettiğim bir yazar oldu. bu kitabını okumayı da çok istiyorum. sana satranç ve korku kitaplarını öneririm. ikisini de seveceğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Korku'yu edindim Şulecim. Kitaplığımda bekliyor ikisi de :)

      Sil